4 år siden

3 ting, en cykelbutik kan lære dig om e-mailmarkedsføring

Kender du danske cykelpartner.dk, som sælger cykler og tilbehør til dem, online?

Jeg gør egentlig ikke.

Jeg orker ikke engang at cykle.

Men jeg modtager deres nyhedsbreve (fordi, jeg er nørd og samler på den slags).

Og her i december har jeg klappet i mine små hænder over deres e-mails. Cykelpartner gør nemlig flere ting rigtigt i deres e-mailmarkedsføring.

3 af de ting, cykelbutikken gør rigtigt i deres e-mailmarkedsføring, afslører jeg herunder. 

Samtlige 3 ting er så enkle og nemme at implementere, at du kan gøre det på under 1 time. Eller ringe til en nørd, og bede ham gøre det.

Ikke mere sniksnak:

– Take it away cykelpartner:

Ting nummer 1, du kan lære af en cykelbutik: Send (mange) flere mails, end de andre tør

Den danske webshop cykelpartner.dk giver deres e-mailmarkedsføring fuld pedal. Og den får endnu mere gas her i december, hvor cykelbutikken sender en mail om dagen. Jo, du læste rigtigt: En mail hver eneste dag (også lørdag og søndag).

Det, du skal bemærke her, er 2 ting: 

1) Cykelpartner gør det tydeligt for modtageren, at den høje frekvens af mails udelukkende står på her i december. Det tydeliggør de med teksten ‘Ekstra julenyhedsbrev’. Det betyder, at modtageren kan se en ende på de mange mails.

2) Samtidig gør cykelbutikken det nemt for modtageren at afmelde sig ‘julenyhedsbrevet’ – men uden at afmelde sig det ugentlige nyhedsbrev. Det gør de med linket: ‘…afmelde dig julenyhedsbrevet her’.

Hvordan kan du …

A) Sætte ekstra turbo på enten dit salg eller dine budskaber her i den sidste uge op til jul?

B) Hvor mange minutter vil det kræve dig at sætte samme model op som cykelpartner gør her – eller at ringe til en nørd, som kan hjælpe dig med det?

Mit bud: 28-30 minutter …

Nummer 2 ting, du kan lære af en cykelbutik: Send fra et menneske – og få flere til at åbne

Inline Image

Cykelpartner bruger rigtige menneskenavne i afsenderfeltet. Den her mail er fx fra Søren. Giver det mening? Ja.

Når du bruger et menneske-navn i afsenderfeltet kan du øge din åbningsrate betragteligt. Jeg har set flere (danske) eksempler på åbningsrater, der øjeblikkeligt er steget med 10 procent – blot ved at skifte fx info@firmanavn eller office@firmanavn ud med menneske@firmanavn.dk.

Hvor lang tid vil det tage dig …

At gå ind i dit e-mailsystem og skifte det kedelige og kønsløse office@firmanavn ud med dit eget eller en medarbejders navn?

Mit bud: 3 sekunder …

Ting nummer 3, du kan lære af en cykelbutik: Brug hovedet (også kaldet pre-headeren)

Inline Image

Udover at skærpe modtagerens lyst til at åbne mailen ved at bruge et menneskenavn i afsender-feltet, så se lige hvad cykelpartner gør her i den røde cirkel: De bruger hovedet – også kaldet pre-headeren.

I mange nyhedsbreve står disse ord i preheaderen: ‘Du modtager denne mail fordi, du har tilmeldt dig på www.firmanavn.dk’.

Det er en standard-tekst i nyhedsbreve. Men den standardtekst kan du gøre redigerbar, så du kan skrive noget relevant i forhold til mailens indhold.

I tilfældet her bruger cykelpartner.dk preheaderen til at gøre læseren opmærksom på det faktum, at de i denne tid sender ekstra julenyhedsbreve.

Giver det mening? Ja. For preheader-teksten kan din modtager se allerede inden, han åbner din mail (også på mobil). Det betyder altså, at du kan øge din åbningsrate ved at skrive en teaser-tekst i pre-headeren. Tænder din modtager ikke på din emnelinje, så tænder han måske på teksten i din preheader.

Har du fx to gode emnelinjer, så skriv den ene version i emnelinjefeltet og den anden version i preheaderen.

Hvor lang tid vil det tage dig …

At gå ind i dit e-mailsystem og overskrive standard-teksten ‘Du modtager dette nyhedsbrev, fordi du har tilmeldt dig på ….’ med en mere interessant og teasende tekst, der skærper din modtagers interesse og lyst til at åbne?

Mit bud: 23 sekunder…

Kh

– Christina

Gør som over 11.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (Vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.