3 år siden

Før og efter:

‘Jamen … det, vi sælger, er så keeeeeedeligt, at vi umuligt kan skrive fede mails om det’

For ikke så længe siden fik jeg en mail.

Den lød sådan her:

‘Christina – kan du hjælpe os? Vores e-mails
er så gabende kedelige, at vi selv sletter dem’.

(Det var nu ellers en af de sjoveste mails, jeg har modtaget længe, som jeg også skrev tilbage til afsenderen – en virksomhed, der sælger tilbehør til mobiltelefoner).

Mobiltilbehørs-virksomheden er ikke alene.

Jeg hører det hele tiden:

‘Lige dét, vi sælger, kan man ikke skrive spændende mails om’, beklager el-selskabet sig.

Der er ingen spændende vinkler eller catchy overskrifter at finde på til vores produkter’, sukker bildæk-importøren.

Det er jo nemt nok for dig, Christina – men prøv lige at forestille dig os, der sælger noget med så low-involvement som sakse, kopipapir og kuglepenne’, stønner kontorartikel-webshoppen.

Well …

Honey, have I got news for you:

Du kan sprøjte ekstraordinært gode mails ud hurtigere end din konkurrent kan nå at google ‘freelance e-mailmarketingskribent søges’.

(Jeg viser dig endda præcist hvordan med et vaskeægte før-/efter-eksempel lige om lidt i denne mail – så bliv hængende). 

Men først skal du forstå:

Bare fordi dine produkter er gabende kedelige,
behøver din markedsføring ikke at være det.

– Det kan jeg sagtens sige, siger du?

Ok.

Så lad mig vise dig hvor nemt du kan skrive en sexet mail om … – skal vi sige en kuglepen. En deprimeret kuglepen fra en musegrå virksomhed, der sælger kedelige kontorartikler på nettet.

Sådan her ser kontorartikelvirksomhedens eget bud på en mail ud (jo, det er en ægte e-mail, jeg har fisket ud af spam-filteret i min egen indbakke):

Skærmbillede 2016-04-22 kl. 22.01.17

(Hvis du ikke kan se billedet ovenfor, så slå ‘Vis billeder’-funktionen til i dit e-mailprogram).

It sure is boring, ikke?

Lad os prøve at sexe den mail lidt op:

1) Vi kan fx gå på ….. digg.com.

2) I søgeordsfeltet i øverste højre hjørne skriver vi ‘pen’.

3) Voila – se nu bliver det allerede meget sjovere. Sitet foreslår forskelligt indhold, som indeholder ordet ‘pen’. Jeg hæfter mig ved disse to artikler:

a) This Pen Smells Like Hot Garbage, On Purpose 

(En video om en kuglepen, der stinker så færdeligt (jo, det er med vilje), at man ikke har lyst til at spise noget som helst når man har haft den i hånden. Verdens måske mest effektive slankekur …)

b) You Can Trap a Bug With a Pen 

(En video, der viser hvordan du kan fange insekter – fx væggelus – blot ved at tegne linjer og cirkler med en kuglepen).

Nu har vi allerede ideer til 2 mails, der er  meget mere interessante for modtageren at åbne, læse, grine af (og dele med kollegerne) end den oprindelige mail: ‘Contour Ballpen Free 3 day Express Service’.

Jeg synes artiklen You Can Trap a Bug With a Pen er hysterisk morsom. Lad os se, hvordan den idé fra Digg kan blive til en mail, der skal sælge kuglepenne.

Here goes:

****

Emnelinje: Doodler du?

Doodler…. ?

Ja… du ved, når man sidder i en (kedelig) telefonsamtale eller til et ditto møde. Så starter man med at gribe kuglepennen… så tegner man først en firkant rundt om det eneste ord, man har skrevet på sin blok (typisk “engagement” eller sådan noget). Så en trekant… hov… jeg kan også tegne en pyramide. Ahh – en pyramide med en kamel foran… og så tager det ellers fart.

Indrøm at du kender det …

Engagement
og et minut senere ….

Engagement1

Klar til at tage det til next level?

Sådan lidt ‘doodles møder tetris’-agtigt… Denne her er for sjov (og nej – jeg ved ikke specifikt hvilken insekt, der er tale om. Er kuglepensnørd ikke insektnørd).

Så glæd dig til sommerens insekter indtager mødelokalerne.

Fascinerende, ikke?

Ha’ en dejlig doodle-dag.

/Kristian K. Uglepennesen

P.S. Vi kan ikke klare insekterne, men kuglepenne … – dém kan vi! Der er lige nu special price til doodleres og insektelskere lige her >>

* * * * * * *

Nå. Hvad siger du så?

Hvilken mail ville du helst selv modtage fra din kuglepens-leverandør?

a) Contour Ball Pen Free 3 Day Express Service

eller

b) Doodler du?

* * *

‘Jamen Christina – den med at doodle handler jo ikke om, hvorfor man skal skynde sig at købe en palle kuglepenne!

Korrekt.

Og præcis derfor virker den.

Mennesker køber af mennesker, der har mere på hjerte end ‘køb eller jeg skyder en baby-enhjørning’.
Og mennesker læser e-mails fra mennesker, der sender dem noget, de kan grine af (sommetider endda græde over).

Og jo mere anti-sælgende din mail er, jo bedre sælger den (ofte).

Og iøvrigt, kan du jo altid sende en mail mere efter doodle-mailen.

Vi kunne fx skrive endnu en kuglepens-mail (lige før vores tilbud udløber) a la den her:

Doodle

Nå.

Nu vil jeg suse en tur ned i kantinen her i Mikado House, og se hvad vi skal have til frokost (hvorfor laver de aldrig ‘byg-selv-burgere’?)

/Christina

 

Gør som over 11.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (Vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.