1 år siden

Her får du lige en super fed idé – gratis

‘Se lige den her virkelig kedelige ordrebekræftelse’

… sagde ingen nogensinde

Hvor tit køber du noget online, hvorefter du bliver ‘blow’n away’ af
den ordrebekræftelse, der tikker ind i din mailboks øjeblikket efter?

Ikke ret tit, vel?

De fleste ordrebekræftelser lyder nogenlunde som
den her, jeg lige har fisket op af min egen indbakke:

OB1

Z-z-z-z-z-z-z …

Det er ikke bare kedeligt for modtageren at få sådan en mail.

Det er også ærgerligt for afsenderen at sende sådan en mail.

For hør lige her:

Hvis du sælger noget til nogen, som du bagefter sender en ordrebekræftelse til, så skal du vide, at dén ordrebekræftelse – den kan blive til en af dine mest populære – og måske oven i købet mest delte – mails overhovedet.

Hvordan? 

Med en smule opfindsomhed.

Prøv lige at se den her mail, som jeg har
modtaget fra en læser af mit nyhedsbrev.

Sådan her ser mailen ud – klik på
billedet. Ellers giver det ingen mening:

Skærmbillede 2016-04-22 kl. 21.37.14

 

Min læser har sendt den til mig, fordi hendes kollega – Chris – har sendt den til hende. Og nu sender jeg den til dig. På den måde er det her historien om en mand, der hedder Chris, som a) har købt en sofa hos Bolia og b) sender ordrebekræftelsen til sin kollega som c) sender den videre til mig, hvorefter jeg d) deler den med dig og 8451 andre mennesker her i nyhedsbrevet. Og nå ja – e) så er ordrebekræftelsen også blevet delt et 2-cifret antal gange på sociale medier.

Kan du se, hvor jeg er på vej hen?

Jeg er på vej her hen:

Hver eneste gang, du i din forretning sender en
e-mail til et menneske, så markedsfører du dig.

(Medmindre det er din mor, du skriver til).

Hver eneste gang, du sender en mail til en kunde,
så er den e-mail et kontaktpunkt med den kunde.

Og mails som de her:

‘Tak for din ordre’
‘Din ordre er på vej’
‘Nulstil dit password’
‘Tak for din tilmelding’ …

… ved du hvad, de har tilfælles?

De har det til fælles, at de er de mest åbnede og læste
af alle mails, du overhovedet sender i din forretning.

Jo, det passer.

Hvis din gennemsnitlige åbningsrate fx ligger på 20 procent når du trykker på knappen og sender dit almindelige nyhedsbrev, så tjek lige åbningsraten på dine ordrebekræftelser, på din ‘Tak for din tilmelding til nyhedsbrevet’-mail osv. – de mails har ikke sjældent en åbningsrate på mere end 80 procent.

Hvorfor?

Fordi, de er autoresponders.

Det vil sige, at de allesammen er mails, der bliver sendt ud til modtageren automatisk på baggrund af en handling, modtageren lige har udført (fx købt en sofa hos Bolia, lige tilmeldt sig dit nyhedsbrev osv.).

Og fordi modtageren lige har udført en specifik handling, som er årsagen til, at han modtager netop denne specifikke mail, så er åbningsraten helt eventyrlig tårnhøj.

Ingen mennesker tænker: ‘Nå, der kommer ordrebekræftelsen på min nye sofa, som jeg har sparet op til i et år. Den mail er jeg så ligeglad med, at jeg sletter den’.

Min pointe:

Når nu lige præcis de her mails har  Eiffeltårn-høje åbningsrater, så giver det dig alletiders mulighed for at putte noget ind i de mails, som er mere interessant end ‘Tak for din tilmelding – du hører fra os om 100 år’ eller ‘Tak for din ordrebekræftelse med nummer 786r7659we – har du spørgsmål, så kontakt os’.

Du behøver ikke at lave en flot film, der koster kassen.

Forsvindende meget mindre kan gøre det.
Indhold, der koster nul kroner kan gøre det.

Hvis du nu brugte … skal vi sige bare 30 minutter
på den – hvordan kunne du så gøre den til en sjovere
mail at åbne?

Nå.

God fredag!

Nu går jeg på nettet og køber en sofa.

Eller … måske bare en paraply.

 

/Christina

 

Gør som over 11.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (Vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.