11 år siden

Sådan sælger du en åben stilet i frostvejr

Jeg VED godt, det er weekend.

(Men e-mailmarkedsføring arbejder
ikke kun mandag til fredag fra 8 til 16).

Og her til morgen modtog jeg en mail, jeg synes du skal se.

Til sagen:

Lige efter min morgenmad fik jeg dette
nyhedsbrev 
fra engelske net-a-porter.

Det er et fabelagtigt godt eksempel på,
hvorfor danske virksomheder og webshops
mister kunder til deres konkurrenter i udlandet.

Net-a-porter sælger dyrt designertøj online.
(Og de er så dygtige til det, at deres webshop har
vundet priser for det).

Men det er ikke kun deres webshop, der sidder
lige i skabet. Det gør deres e-mailmarkedsføring
også.

Net-a-porters e-mailmarkedsføring er baseret på det, der kaldes educational marketing. Ikke på slagtilbud på slagtilbud.

Oversat til dansk betyder educational marketing at
uddanne dine kunder til at forstå behovet for det, du sælger.

Lad os tage eksemplet fra mailen, jeg modtog her til morgen
fra dem.

>>> Klik her og brug et øjeblik på at tjekke deres mail ud (også selv om du interesserer dig mindre end lidt for designertøj).

Net-a-porter præsenterer i mailen sine læsere for nogle af forårets nye varer.

De kunne have sendt en mail med titlen:

’Nu er alle de nye forårsvarer kommet’

Eller:

’Sådan skal du se ud til foråret’.

Det ville sikkert have fungeret fint.

Og deres kunder,som elsker dem (bl.a. fordi, de også yder en helt formidabel service), ville have åbnet den mail alligevel.

Men … salget ville nok have været lidt af en fuser.

For prøv lige at se, hvad de sælger:

  • Korte nederdele.
  • Åbne stilletter.
  • Og små fine forårsfrakker.

Hvem gider at købe den slags når man ligger i sengen med influenza, har frostrød næse og det stadig sner udenfor?

Det ved Net-a-porter godt da godt, du ikke gider.

Men nu har de jo købt for millioner af det forårstøj der.
Det ligger på lageret. Og det koster dem penge, at det ligger der.

Derfor skriver Net-a-porter sådan her i emnelinjen:

‘How to wear your spring pieces now’

(Sådan bruger du forårstøjet – NU).

Og sådan her inde i mailen:

‘How to style the new seasons key pieces now’

Med fine billeder af hvordan du allerede nu (!) kan se ustyrlig godt ud – og holde varmen – i alt det nye designerkluns, som ellers hører foråret til.

Det er at uddanne kunderne til at forstå:

a) Hvorfor de har et behov for deres produkt.

Og allervigtigst:

b) Hvorfor de har det behov – NU.
(selv om der er frostgrader udenfor).

* * *

Educational marketing er ikke raketvidenskab.

Det er en simpel markedsførings-metode, der uddanner
dine kunder til at forstå behovet for det, du tilbyder – nu.

Ikke om en måned.
Ikke om en uge.
Men i dag.

* * *

Ingen gemmer dine e-mails for at købe det, du tilbyder, senere.

Sælger DINE mails stilletter i frostvejr?

Tag et kig på dit seneste nyhedsbrev:

  • Hvis du var modtager af det, ville du nemt kunne se pointen i at købe det, du tilbyder?
  • Fremgår det helt glasklart hvorfor, din kunde skal handle – nu?
  • Ellers så spørg dig selv: På hvilken måde kan jeg uddanne min kunde til at se, at det her er vigtigt nu?

Du kan gøre som Net-a-porter:

Inspirere dem til at købe.

Eller du kan trykke på den knap, jeg kalder ’konsekvens’-knappen:

  • Hvad er konsekvensen for min kunde, hvis ikke han eller hun skrider til handling nu?

* * *

Sælger du træning eller slankekure kan konsekvensen være, at din kunde bliver endnu tykkere om 1, 2 eller 3 måneder.

Sælger du åbne stilletter og korte nederdele kan konsekvensen være, at alle de hippe forårsvarer er væk om kort tid, og i stedet sidder på veninden (av).

Sælger du e-mailmarkedsføring kan konsekvensen være, at kunderne i stedet lægger deres penge i udenlandske virksomheder og webshops.

(Jo, ifølge denne nyere rapport fra Dwarf bliver de udenlandske nyhedsbreve den største trussel for danske virksomheder og webshops i 2013. Alene sidste år brugte danskerne 10,4 milliarder kroner i udelandske virksomheder og webshops).

* * *

Beklager forstyrrelsen denne lørdag.

Men jeg synes, det var vigtigt.

Fortsat god weekend!

(Jeg har en vasketøjsbunke, der venter?)

– Christina

 

Gør som over 12.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.
Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Privatlivspolitik