Video: Så nemt kan du se, hvem der kopierer dig

Kopierer dine konkurrenter dine webtekster? Uden du aner
det? Det kan du nemt finde ud af med ‘Who Copied Me’.

 

Jeg vil give dig et lille fikst værktøj.

Det hedder ‘Who Copied Me’.

‘Who Copied Me’ er en kode, du indsætter på dit website, som viser dig:

1. Hvilke af dine tekster, der er blevet kopieret. 

2. Hvor på nettet dine tekster er blevet brugt.

(Video-guide und alles længere nede på siden her).

Men først:

Er det ikke lige meget om nogen kopierer dig?

Altså – skal man ikke bare tage det som et kompliment?

Og helt ærligt:

Hvad nu hvis nogen har kopieret fx bare 3, 5 eller 7 små ord fra dig?

Det er da under bagatelgrænsen, er det ikke?

Alt det skal du selv vurdere, men her er en kort historie om,
hvor galt det kan gå, når nogen kopierer bare 5 ord fra dig:

I foråret 2015 lancerede jeg et nyt onlinekursus.

Det hed ‘Sæt din e-mailmarkedsføring på autopilot’.

Den titel havde jeg (om du kan li´ den eller ikke) brugt en del krudt på at udvikle. Jeg tænkte på, hvad det kursus skulle hedde når jeg spiste, når jeg gik i bad, når jeg kørte bil, når jeg handlede ind, når jeg betalte regninger, når jeg alt muligt – … og når min familie talte til mig, så fik jeg skæld ud for ikke at svare, fordi jeg sad og tyggede på den titel.

Nå.

Men ud kom titlen.

Og kurset blev en fin succes.

Flere end 700 virksomheder købte det på under 2 uger, da jeg lancerede det.

En af dem, der investerede i det, hed – … lad os kalde ham Bent.

Bent var så begejstret for kurset, at han nogle måneder senere skrev det her til mig:

Fedt, du kommer til Aarhus med autopilot-kurset! Jeg har købt onlineversionen, og nu har jeg også tilmeldt mig dit live-kursus i Aarhus! Jeg glæder mig!’

* * *

Da jeg modtog den mail fra Bent forstod jeg ingenting.

Vitterligt nul.

I et kort øjeblik følte jeg, at jeg stod på en perron, og at min hjerne lige havde taget toget uden mig – for mig bekendt havde jeg ikke noget autopilot-kursus i Aarhus.

Det skrev jeg til Bent.

Tilbage skrev Bent:

‘Jeg har da lige tilmeldt mig det’.

Og sådan gik korrespondancen frem og tilbage – lige indtil Bent sendte mig et link til kurset.

Han havde ret.

Kurset hed ganske rigtigt:

Sæt din e-mailmarkedsføring på autopilot.

Men …

Hvis Bent havde klikket ind på en af undersiderne ville han have
opdaget, at det var en helt anden end mig, der udbød det kursus.

Ups.

Bent fik sig afmeldt det kursus igen.

Og jeg sendte (med tilladelse fra Bent) kursusudbyderen en kopi af min og Bents korrespondance.

* * *

3 ting, du skal vide om kopiering:

# 1: Det er piv-ulovligt

Jo, det er lige så piv-ulovligt at kopiere og bruge andres tekster, som det er at bruge billeder, du ikke har ophavsretten til. Og så har jeg ikke nævnt karma-loven…

#2: Du kan komme til at se temmelig dum ud

Når andre kopierer dine tekster – hvordan skal kunderne derude så vide, hvem der er originalen og hvem af jer der er copy-catten? Du risikerer, at dit brand tager skade.

#3: Du bliver straffet i søgemaskinerne

Når en tekst optræder flere gange på nettet, så er der tale om ‘dublicate content’. Det straffer søgemaskinerne dig for, så du risikerer, at din originale søgemaskineoptimerede tekst ikke bliver vist, fordi en anden har kopieret den.

“Ja, ja – Klitsgaard – men den slags sker da kun for tekstforfattere, gør det ikke?”

Næh.

Desværre.

Forleden blev jeg kontaktet af en webshop-ejer, der sælger rideudstyr. Hende, der driver webshoppen er ikke tekstforfatter. Hun er bare vild med heste. Hun installerede whocopiedme og fik et chok, da det viste sig, at en konkurrent havde planket en 70-80 procent af hendes produkttekster.

Og sådan bliver der kopieret tekster hvert minut derude.

Det synes jeg ikke, du skal opleve.

I hvert fald skal du have chancen for at opdage det.

Derfor har jeg bedt min webnørd Mikkel om at lave en lille video-guide til dig. I videoen viser Mikkel dig, hvordan du selv kan installere whocopiedme på dit eget website – uden at du skal betale penge for at få en nørd til at gøre det for dig.

Se den her:

 

Gør som over 12.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.
Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Privatlivspolitik