9 måneder siden

Så elendig var den dårligste mail, jeg skrev i 2018

‘Hahahahaa – det er den dårligste mail, du nogensinde har skrevet’, skrev de.

 

Har du nogensinde skrevet en dårlig mail?

Altså, jeg mener så ringe en mail, at dine læsere sendte dig medlidenheds-gaver?

Det har jeg.

Og nu året er ved at være fordi, så tænker jeg, at det er det
helt rigtige tidspunkt at dele min dårligste mail i 2018 med dig.

Jeg skrev den en tirsdag i maj.

Det foregik sådan her:

Vejret var fantastisk.

(Kan du huske det – sikke en sommer, ikke?).

Den tirsdag morgen satte jeg mig ud på min terrasse med min laptop.

Og så skrev jeg en mail.

Kl. 09.00:

Mailen rammer mine, på det tidspunkt, godt 11.000 abonnenter.

Glad og tilfreds med dagens mail går jeg ned med skraldet (jo, så eksotisk er mit arbejdsliv), så tværs over gaden for at købe 4 håndmadder til senere, og hjem igen.

Et par timer senere sker det her:

– Ding dong!

Det ringer på døren.

Udenfor står en mand, jeg aldrig har mødt før.

En lille mand.

Jeg kan kun se hans fødder, hænder og lidt af hans bukseben.

Resten af ham er dækket af en kæmpe buket liljer, som han holder i sin favn.

“Goddag – er du Christina Klitsgaard?”

– Ja, smiler jeg og tager imod den enorme buket fra Interflora-manden.

Nysgerrig og spændt på, hvem der har sendt mig
blomster, løber jeg ud i køkkenet for at finde en saks.

Jeg klipper cellofanen af …

(Ja, mit hjerte hamrer på den der forventningsfulde måde, du ve’).

… kommer ind til kortet.

Der står:

“Hahahaaa – den mail, du har sendt her til morgen, er nok den dårligste, du nogensinde har skrevet – den er så ringe, at vi tænkte, vi ville sende dig denne buket for at ønske dig god bedring’.

* * *

I et kort øjeblik står jeg der, midt på køkkengulvet, og føler mig lige så ussel
som den hundel*rt, jeg var lige ved at træde i, da jeg gik ned med skraldet før.

Så ser jeg, hvem buketten er fra:

‘Hilsen Thomas og Michael’, står der.

* * *

Kan du gætte, hvem Thomas og Michael er?

Ellers får du svaret her:

De to banditter …

(som sad på et kontor på Amager og skraldgrinede
da jeg ringede dem op, og takkede for blomsterne)

… er …

………………………….

………………………………………………..

…………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………….. branche-kolleger!

 

Hvad tror du, jeg gjorde, da jeg opdagede det?

* Satte mig ud på badeværelset og græd af skyld og skam?

* Gik ned på gaden for at lægge mig ved siden af hundel*rten?

* Ringede til en coach for at få førstehjælp til min knækkede selvtillid?

Næ.

Jeg kiggede ind i maskinrummet i mit e-mailsystem.

Derinde så der sådan her ud:

Kl. 09.11:

Dagens første tilmelding til det 2-dages kursus, jeg skrev om i mailen, var tikket ind.

Kl. 09.13:

Næste tilmelding var tikket ind.

Kl. 09.34:

Endnu en tilmelding.

* * *

Status kl. 12.34 denne solrige tirsdag i maj:

Kurset totalt udsolgt.

Alle pladser (til en pris á 12.900,- + moms pr. stk) var revet væk.

* * *

Min pointe:

Hvis jeg skal give dig ét god råd til de mails, du (forhåbentligt) skal
skrive en hel masse af i 2019, så er det dét her råd, jeg vil give dig:

Skriv aldrig for at imponere dine kolleger/konkurrenter i din branche.

Det er ikke dem, du skal sælge til.

Ej heller forsøge at imponere med dit høje lix-tal og dit kendskab til fagudtryk.

Skriv til din modtager.

Mig fx.

Du aner ikke, hvor lidt jeg ved om det, du er ekspert i, og derfor tager for givet).

* * *

Ja, det lyder sgu lidt banalt, det råd.

Men ikke desto mindre, så oplever jeg, at det her er et reelt problem for mange e-mailskrivere. Jeg underviser flere end 1.000 kursister hvert år – og jeg hører igen og igen den her sætning i mine kursuslokaler:

“Jamen, jeg er bange for at lyde for banal”.

Hvis du har det sådan, så lad mig her dele 10-års e-mail-erfaring med dig:

De mails, jeg sælger allerbedst på, er … – dem, Thomas og Michael finder banale.

Dem, der taler til min læsers:

  • Problemer
  • Behov
  • Tvivl
  • Frygt

Og dem, der taler til:

  • De indvendinger min læser har.
  • De misforståelser, min læser betaler dyrt for.
  • De fejl, mine læser ikke ved, han/hun begår.

 

De problemer har Thomas og Michael ikke.

For de er allerede eksperter.

Så kære, :

Skriv til din kunde.

Har du tid – nu eller i din ferie – så udarbejd en liste med følgende:

  • Hvad spørger folk altid om i forhold til det, jeg sælger?

  • Hvad misforstår folk i forhold til det, jeg sælger?

  • Hvilke myter/fordomme holder folk tilbage for at købe det, jeg tilbyder?

  • Hvilke specifikke problemer løser det, jeg sælger?

  • Hvilke behov dækker det?

Den liste kan blive til mange gode mails.

Og får du blomster – hey, så nyd dem.

(Nb: Thomas og Michael, denne gang vil jeg gerne bede om en buket tulipaner).

Kh

Christina

 

Ps. 

Hvis du vil lære mere om, hvordan du forfatter e-mails, der rammer din kunde – og ikke din konkurrent – så har vi stadig få eksemplarer tilbage af værkstedets måske mest populære bog ud i håndværket at skrive gode mails. Trykt i flere oplag – stadig rasende populær.

Det er den her (som faktisk er to bøger trykt i en) >>

 

Pps.

Har du slet ikke nogen (nok) at sende mails til, så skal du starte med at bygge dig en e-mailliste. Det kan du også lære her hos os. Vi har resten af december åbent for salget af TURBO1000 – kurset, der lærer dig hvordan du får dine første 1000 nyhedsbrevslæsere – og hvordan du konverterer dem til betalende kunder på autopilot. (Nb. En stor del af dem, der har investeret i kurset har fået ti-tusindvis af læsere. Det er nemlig nøjagtig de samme principper, du skal bruge til at bygge en stor (større) liste med).

Find TURBO1000 her >

 

Må du få en fantasisk jul.

Gør som over 12.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.
Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Privatlivspolitik