2 uger siden

Case: Victor og Oliver har nul erfaring med e-mailmarketing. Se, hvordan de har skabt vilde resultater

 

De ser kække ud, ikke?

Altså de to friskfyrs-kasketter på fotoet herover.

Dét har de også alt mulig grund til at være, for hør lige her:

Ingen af dem har nogensinde været ansat i en marketingafdeling.

Ingen af dem har nogensinde arbejdet med e-mailmarkedsføring.

Ikke engang på Horsens Handelsskole, hvorfra de begge har fået deres studenterhue, er Victor (21) og hans jævnaldrende kammerat Oliver blevet undervist i e-mailmarketing.

Faget findes ikke på skemaet (whut?!?)

Ikke desto mindre har de to kammerater lige:

1)    Tredoblet salget i en nordjysk webshop. Via e-mails.

2)    Hævet antallet af tilmeldinger til webshoppens nyhedsbrev.

3)   Opsat en automatiseret velkomstserie til nye læsere, som – hold lige fast – konverterer næsten 25%.

Hvordan det lige er gået til?

Det skal jeg sige dig:

De to kammerater kom i maj hvinende op i min indkørsel i en lettere krøllet Golf fra 2001. Hvis ikke det var fordi de i forvejen er kendte ansigter på min søns ungdomsværelse, var jeg sandsynligvis blevet en kende forskrækket.

Men denne dag i maj var det ikke for at hænge ud med mit afkom, de dukkede op:

”Vi vil gerne spørge dig, om du vil bytte med os – vi kunne godt tænke os at tage det der kursus, du har i e-mailmarkedsføring. Vi har ikke lige pt råd til at købe det, men vi kan godt slå dit græs i bytte – selvfølgelig alle de gange, du synes er fair”, sagde de.

Efter at have samlet min underkæbe op, bød jeg dem indenfor.

Og  fik jeg forklaringen:

Makkerparrets planlagte jordomrejse, som de havde sparet op til og planlagt gennem måneder, var lige røget i ’COVID-19’-vasken. “Mega nederen”, som de pointerede. Men så var det, at de var kommet til at tale om, at de jo også kunne vende situationen til noget brugbart.

– Så nu vil I simpelthen nørde med e-mailmarketing?

“Yup”, forsikrede de mig.

Det næste, der skete, var det her:

Jeg sendte dem hjem med begynderkurset TURBO1000 plus min
pænt nørdede bog i at planlægge og eksekvere e-mailkampagner.

(Og helt ærligt, så regnede jeg ikke med at se mere til dem i år …).

Men dér tog jeg fejl.

To døgn senere hørte jeg igen en Golf knirke ude foran mine vinduer:

“Vi er færdige med kurset!”, triumferede Victor.

“Ja, og bogen – selvfølgelig. Vi tog det hele i et hug, på nær da vi lige var nede at hente burgere. Det var mega fedt! Og vi har allerede fået 3 kunder”, supplerede Oliver.

Say what?

Igen måtte jeg lede efter min underkæbe.

Men den var god nok:

Uden anden erfaring end at have gennemført et onlinekursus i – og læst en bog om – e-mailmarketing, havde de to kammerater besluttet at etablere et e-mailmarketingbureau. Faktisk havde de allerede forvandlet stuen i Olivers lille lejlighed til hovedkontor:

Hvordan de havde fået de 3 kunder der?

“Vi har da bare ringet rundt!”.

Jeg kiggede på dem.

Så ødelagde jeg vist nok festen:

“Hør her, hvis I vil tage penge for at skabe resultater med e-mails,
så må I først bevise, at I reelt kan skabe resultater med e-mails”.

“Tør I bevise, at I kan det?”, udfordrede jeg dem.

Dén var de da ‘totalt med på’.

Og så gik det ellers hurtigt:

Jeg smed et opslag på min Facebookside, hvor jeg søgte egnede kandidater til prøveopgaven. Mine følgere kunne altså nominere sig selv til at vinde Victor og Olivers e-mailmarketinghjælp – selvfølgelig under min supervision.

Her er opslaget:

(Konkurrencen er slut).

Og herfra bliver historien kun endnu vildere.

Læs lige med:

Oppe i Nordjylland sad en webshop-ejer og så opslaget på Facebook.

Han hedder Allan, og driver sammen med sin hustru og parrets 3 drenge webshoppen billigesokker.dk. Og lige præcis dén præmie ville Allan og familie grumme gerne vinde:

“Vi har en e-mailliste på 1.800 abonnenter, men de hører ikke rigtigt fra os, for vi aner ikke, hvad vi skal skrive om i de mails”, erkendte Allan.

Webshoppen var den perfekte ‘legeplads’ for Victor og Oliver.

Udfordringen var nu sat igang:

Værsgo – vis, at I kan skabe mersalg i den nordjyske familie-webshop.

“Farveller – vi går i gang med det samme”, lød det – og så
forsvandt en sort Golf med skævt sidespejl ned ad stikvejen.

To døgn senere stod de her igen – nu med:

En kampagne på 3 e-mails til webshoppens forsømte liste på 1.800 læsere.

En strategi for opsamling af e-mailadresser fra helt nye besøgende.

En automatiseret velkomstserie med et mål: At konvertere de nye læsere til kunder.

Hvordan dét er gået, ved du allerede:

Kampagnen på de 3 mails til ‘den forsømte e-mailliste’ kørte over 1 uge.

Resultat:

En tredobling af salget i den lille familiedrevne webshop.

Og så kan det ellers nok være, at August (18) og lillebror Hannibal på 10 fik travlt med at pakke sokker deroppe i Nordjylland (webshoppen er etableret som en fælles familie-hobby, der kan samle forældre og børn – derfor de unge hænder på billedet):

“Normalt får vi i gennemsnit 5 ordrer om dagen.  I den uge, Victor og Olivers kampagne kørte, tikkede der jo meget mere ind, vi fik 15-20 ordrer om dagen”, lød det i telefonen fra en glad Allan, som fortsatte:

“Lige dér gik det op for os, hvad forskellen er på at sende en enkelt mail 4 gange om året – og så køre en strategisk planlagt kampagne. Vi har nok gået og tænkt, at hvis vi bare sender folk én mail, så kan de da nemt selv regne ud, at de skal købe. Her så vi forskellen – og vi kunne jo også se, at der altså ikke er så mange, der køber, bare fordi de får en enkelt mail, de efterfølgende mails skabte faktisk mere salg end den første”.

Udover at have kørt kampagnen til de 1.800 ‘gamle’ læsere, har Victor og Oliver også sat billigesokkers webshop i gear til at opsamle helt nye læsere. Et tilmeldingsfelt med tilbud om rabat på første køb er blevet implementeret. Samtidig har de sat en automatiseret velkomstserie på 3 mails op. Det betyder, at nye læsere straks ved tilmelding bliver sendt ind i et e-mailflow, der a) byder dem velkommen og b) motiverer dem til køb.

Resultat:

5 ud af de første 21 nye læsere har via velkomstserien lagt en ordre indenfor den første uge. Det er en konverteringsrate på lige knap 25% mod normalt 2-5% i en webshop.

* * *

Jeg ved ikke, om Victor og Oliver i disse dage er ude at se på nyt sidespejl til firmabilen.

Men jeg ved noget andet:

Det, jeg har brugt 12 år på at forklare i (mindst) 417 e-mails, har to kasketklædte knejtrøve i en ramponeret Golf lige ført praktisk bevis for på ganske få dage:

E- mailmarketing er ‘the shit’.

Og allerfedest:

Du behøver ikke at have haft faget på handelsskolen.

Faktisk behøver du slet ikke engang en studenterhue.

Har du wifi kan du lære det online på et par dage:

> Her er det onlinekursus, der har lært Victor og Oliver at bygge e-mailliste og skrive en storsælgende automatiseret velkomstserie, der konverterer læsere til betalende kunder.

> Og her er den arbejdsbog, der har lært dem at snedkerere en e-mailkampagne,
der hos billigesokker altså endte med at tredoble webshoppens omsætning.

Har du ikke tid (eller lyst) til at lære det selv,
så er der selvfølgelig også den her mulighed:

Hyr Victor og Oliver til at gøre arbejdet for dig.

De har allerede banket et website sammen derhjemme i stuen aka verdensfirmaet.

Du finder det og dem lige her >

Godt gået, drenge!

Og hey:

Glem den græsplæne.

Jeg tager den selv.

 

/Christina

Gør som over 12.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.
Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Privatlivspolitik