Sådan skriver du noget spændende
om noget virkelig kedeligt
(Inklusive eksempler)
Kender du det her:
Du skal skrive en salgstekst.
En spændende salgstekst.
Du kigger på dit produkt. Laver en liste med alle egenskaberne. Gør dig umage for at finde fordelene.
Du har bare ét problem:
Det. Er. KEDELIGT.
Altså, det er selvfølgelig et godt produkt og sådan.
Men spændende?
Not really.
Måske tænker du:
”Mit emne er født kedeligt.”
”Jeg har skrevet så meget om det her emne, at jeg ikke KAN finde på mere.”
”Vi er b2b, så vi kan kun skrive på én bestemt måde (tørt, red.).”
Før du hamrer panden mod tastaturet, har jeg en sandhed til dig:
Der findes ingen kedelige emner eller kedelige produkter.
(Nej, heller ikke selvom du sælger O-ringe, it-rådgivning eller badekarsfødder).
Nå for den …
Er det så din egen skyld, at du er ved at kollapse af kedsomhed i tastaturet?
Er det fordi – gulp – du ikke gør dit arbejde godt nok?
Nej da!
Skuldrene heeeeeelt ned.
Du skal bare kigge et andet sted hen.
I stedet for at stirre på produktet – så kig ud på de mennesker, der bruger produktet.
Altså: Hvilken situation er de mennesker i, som bruger dit produkt?
I denne mail viser jeg dig præcis, hvordan du bruger denne betragtning til at skrive bedre salgstekster. Selvfølgelig tilsat eksempler fra den virkelige verden.
Klar?
Fedt.
Her kommer metoden:
Sæt dit produkt ind i en konkret situation
Hvem er de mennesker, der bruger dit produkt?
Skriv direkte til dem ved at stille et af disse 3 spørgsmål:
1) Hvilken indvending vil de have mod at købe dit produkt?
Tænker de fx:
”Det for dyrt!”
”Det er da for billigt …”
”Den model passer slet ikke til mig.”
Brug indvendingen som vinklen på din salgstekst.
Se her, hvordan diamant producenten De Beers gør det:
Hvad er kundens indvending her?
Noget i retningen af: ”Det er kraftedeme da en dyr ring.”
Næ, siger De Beers. Diamantringen til din kone er ikke dyr, i forhold til hvad en skilsmisse vil koste dig.
BOOM.
Op i overskriften med den.
Et hurtigt OBS her: Det er et no go at skrive: ”Du har ikke råd til at lade være.”
For din kunde har altid råd til at lade være.
2) Hvad drømmer de om?
Hvilke dybe drømme og ønsker har de mennesker, du skriver til?
Det der med at skrive sig ind i folks drømme kan godt virke lidt fluffy. Men i virkeligheden er det helt nede på jorden.
Tjek bare eksemplet her fra Daihatsu:
Tekstforfatteren bag annoncen har sikkert tænkt:
”Hvordan fanden sælger jeg en kassevogn, når de hellere vil have en Lamborghini?”
Og sekundet efter har han tænkt:
”Hvad drømmer de her mænd om, som skal købe kassevognen? De drømmer vel om damer.”
[Duksen i klassen vil selvfølgelig bemærke, at den underliggende drøm her ikke bare er damer, men at blive elsket.]
Nu vi er ved bilerne, er her et virkelig cute eksempel fra Volkswagen:
Hvad drømmer det menneske om, som køber denne bil?
Måske et større og federe hus.
Så hvorfor ikke skrive, at denne bil får huset til at virke større?
Måske tænker du nu:
”Ok, men mit produkt er altså ikke lige så spændende som diamantringe og biler. Hvad gør jeg så?”
Hold min Pepsi Max, mens jeg leder i horisonten efter noget virkelig usexet.
Lede, lede, lede … Der var den!
Forsikringer og bankprodukter.
Prøv lige at se denne prisvindende kampagne fra et forsikrings- og finansieringsselskab:
SwissLife nailer den ved at skrive:
- Drømmen først.
- Så problemet.
Og de beviser, at hvis dine ord er stærke nok, så behøver du ikke andet.
3) Hvilket udbytte får de?
Et tredje spørgsmål, du kan stille, er:
Hvad er din nye kundes ultra-konkrete udbytte af at købe dit produkt?
Lad os se et eksempel fra The Economist.
De vil selvfølgelig gerne sælge flere magasin-abonnementer.
Hvad er udbyttet af at læse deres magasin?
”Du bliver klog.”
Tjaaa – kan vi blive mere konkrete?
”Du bliver klogere end dine kolleger.”
Mhm – kan vi blive ultra-konkrete?
”Du bliver så klog, at din chef og dine kolleger altid vil høre dit synspunkt på møderne.”
Bingo.
Nu er det din tur:
Næste gang du skal skrive en salgstekst, så kig væk fra produktet og hen på dem, der bruger det.
Stil et af disse 3 spørgsmål:
1) Hvilken indvending vil de have mod at købe dit produkt?
2) Hvad drømmer de om?
3) Hvilket udbytte får de?
Jeg lover dig, at dit tastaturklamperi bliver sjovere – og dine tekster bedre – af det.
(Også selvom dit produkt er u-spændende. Eller du har skrevet om det 1.001 gange før.)
Og ja, tekst-eksemplerne i denne mail har det tilfælles, at det er gamle printannoncer.
Hvorfor?
Fordi det er et af de fedeste steder at finde ideer til sine e-mails.
Vi ses igen om få dage, hvor jeg forærer dig endnu en metode til at skrive noget spændende om noget kedeligt. Du er nemlig i gang med en trilogi, at du ved det.
God skrivelyst!
/Christina
Ps. På 3 dages kurset SKRIV SOM EN PRO nørder vi med metoder præcis som dem i mailen her. Kurset er for dig, der sælger produkter eller ydelser, der løser et eller flere problemer for dine kunder. Næste (og sidste hold) i år er i november.
Tjek det ud her >