Den oversete metode til at skrive fede salgstekster:
Sig sandheden
Forestil dig lige det her et øjeblik:
Du er marketingmedarbejder på et hotel.
Et knap-og-nap-1-stjernes skodhotel med fluer i morgenbuffeten, snask i bunden af håndvasken og virkelig sløje anmeldelser.
Nu kommer din chef og siger:
”Vi skal have flere bookinger i bogen. Lav en kampagne – find på noget”.
Du tænker:
”Hvad gør jeg for at tale det her sted op?”
Løsning:
Du taler det ikke op.
Du gør som Hans Brinker Budget Hotel:
Hvad i alverden foregår der lige her?
Det skal jeg sige dig:
De benytter sig af den metode, jeg kalder:
Sig sandheden.
Formlen er enkel:
I stedet for at tale dit produkt op, så sig sandheden.
Du får lige et eksempel mere:
Forestil dig, at du sælger en rimelig basic familiebil.
Det er ikke den, din kunde drømmer om. Men det er den bil, han har brug for.
Så du siger det, som det er: ”Vores bil kører dig et sted hen.”
Enter Volkswagen:
Endnu et eksempel:
Tænk, hvis din nye bankrådgiver startede jeres allerførste møde med at sige sådan her:
Det ville være svært ikke at trække på smilebåndet, ik’?
Hos Hyposwiss vidste de, at kunderne var trætte af bankrådgiveres (ofte) store løfter og maskerede salgsargumenter. Så de besluttede sig for at – well, sige sandheden.
Hvorfor virker det?
Fordi vi er blevet så vant til at høre om, hvor fantastiske folks produkter er (også selvom de bare sælger kopipapir eller den der lim, der holder toppen af mælkekartonen sammen). Så det er utroligt afvæbnende for din læser, når du gør det modsatte.
Som fx Elite Sommerhusudlejning, der skrev en helt vidunderlig salgsmail for et af deres sommerhuse.
Mailen startede sådan her:
Under billedet fortalte de den ærlige historie om, at sommerhuset stod præcis som da det blev opført i 1984. De fortalte også om husets ejer – 80-årige Grethe Madsen – som nægtede at installere internet, for som hun sagde: “Det er Æ nødvendigt for at nyde Æ Vesterhaw”.
– Hvad der skete, da de trykkede ’Send’ på mailen?
Huset var lejet ud på under en time. Oveni tonsede bookingerne ind på andre huse (i mailen var der også links til ‘ægte 70er-huse). Fordi de gik fra at fortælle om så-og-så-mange-værelser i en så-og-så-lækker-beliggenhed til bare at sige sandheden.
SÅ.
Du behøver ikke tale dit produkt op.
Eller ned.
Bare sig sandheden.
Om det kræver et skvæt mod?
Oh yes.
Men tør du give det et skud, kan du blive belønnet med alt fra smil til hype og penge i kassen.
Mens du tager mod til dig, så tjek lige en mere fra Hans Brinker:
– Oooog den allersidste:
Om kampagnen egentlig virkede? Altså ud over at være sjov?
Oh yes.
Bookingerne skød i vejret, fordi folk ville have syn for sagen. Kampagnen blev omtalt på internationalt tv. Der er endda udgivet en bog om hotellet (The Worst Hotel in the World – fås på Amazon).
Vildt nok, ikke?
/Christina
Ps. Mailen her er nummer 2 i trilogien Om Kedelige Emner.
Gik du glip af del 1, så finder du den lige her >