Mikro-tricket til din måske bedst sælgende e-mail i år
”Jeg tror ikke, jeg kan, Claus!”
Jeg stod på Silvans p-plads og blafrede med et lokumsbræt i den ene hånd, da Conny ringede …
* * *
Er du kommet hertil i teksten?
Fedt! Så virkede det!
– Hvad virkede?
Det skrivetrick, jeg vil give dig i dag.
Vi er kommet til sidste afsnit i trilogien om at skrive salgstekster, som folk faktisk læser – og reagerer på (hvorfor ellers skrive dem?)
(Gik du glip af de to første afsnit, så finder du nr. 1 her og nr. 2 her).
Det trick, du skal have i dag, er magisk.
Det er også sjovt.
Og stærkt sælgende (for ellers var det ikke med i trilogien her).
Tricket er det her:
Kør den ind med mikro-storytelling.
Hvad det lige er for noget?
Det er en salgstekst, der handler om dit produkt – bare fortalt gennem en historie.
Og den slags virker af flere årsager:
- Storytelling er skabt til at connecte emotionelt med din læser.
- Din læser føler sig underholdt, mens han bliver ledt hen til kassen.
- Når du har din læser fanget fra starten med en historie, så er der langt større sandsynlighed for, han læser din salgstekst til ende og reagerer på den.
Og nå ja, så virker det fordi du kan se det på din bundlinje.
(9 ud af 10 af mine mails er skrevet med mikro-storytelling. Og længere nede
i mailen her, ser du et klip fra en af dem. Den omsatte for 230.000 kroner.)
Men hvad går det der MIKRO i mikro-storytelling så ud på?
Du har ret.
Lad os komme til sagen:
MIKRO går ud på, at du bare skal starte din salgsmail med en historie.
Du skal ikke lave laaaaang storytelling.
(For det kan også kamme over, og det er ikke altid rart at se på).
Du skal altså bare … – indlede med en historie.
Lad mig give dig 3 greb fra værktøjskassen her:
Greb #1: Start på en replik
Kan du huske første linje i toppen af mailen her?
Korrekt:
“Jeg tror ikke, jeg kan, Claus”.
Kan du se det? Bum – så er man igang.
Hvis du vil starte din næste salgsmail på en replik, så led fx efter noget, som:
- En kollega har sagt i kantinen
- En chef har sagt i mødelokalet
- En kunde har sagt i kundeservice
Her er starten på en mail fra Claus Rasmussen fra posemand.dk, som bl.a. driver en maratonskole:
Emnet i Claus’ mail er, hvordan man forbereder sig på at løbe et maraton.
Men i stedet for at starte med at skrive noget a la ’Er du i tvivl om, hvorvidt du er ordentlig forberedt til dit næste maraton…’ – så laver Claus mikro-storytelling ved at citere sin kunde Conny i stedet for.
(For den virkelig nørdede: Ja, i eksemplet i toppen af denne e-mail har jeg byttet rundt på rækkefølgen, så vi starter med citatet fra Conny. Fordi det er en stærkere måde at starte på – men den tager vi her.
Greb #2: Start på en lyd
Jo!
Du kan også starte din salgsmail på en lyd.
(Hint: Hvis du er i tvivl om hvordan noget lyder, så spørg dine følgere på sociale medier. Det plejer der at komme masser af gode (og sjove) bud på – og det skaber engagement).
Her er lidt ‘start-på-en-lyd’-hjælp:
Kig på dit produkt:
- Er der en lyd, der opstår, når man har succes med produktet?
(Hvis du fx sælger markiser, kunne du starte med at beskrive hvor lækkert det lyder, når jeg ruller min nye markise ud).
- Er der en lyd, der kan opstå, når konsekvensen ved ikke at købe indfinder sig?
(Hvis du fx vil sælge mig en stenslags-forsikring, kunne du starte med at beskrive lyden af en sten, der rammer forruden af min bil. Det skete bare ikke. Jo, det gør det for x ud af y bilejere bl.a. bl.a.-ish).
Her er et klip fra en af mine mails, hvor jeg netop startede på en lyd:
I mailen møder læseren portrætfotograf Anne Kring. Hun var lykkedes med at sælge for 30.000 kroner via automatiserede mails (siden da har hun solgt for meget mere). Jeg brugte mikro-storytelling til at fortælle om hende – og gæt, hvad man kunne købe i bunden af den mail: Et onlinekursus i automatiseret e-mailmarketing.
Om det virkede?
Det synes jeg godt, man kan påstå.
E-mailen stod for 20% af salget i en stor kampagne for onlineproduktet Sælg på autopilot I kroner solgte den e-mail for 230.000 kroner.
– Og nu videre til den her:
Greb #3: Start på et billede
Med grebet her tegner du et mentalt billede for læseren.
Det lyder måske svært, men det er såre simpelt.
Og du kan gøre det på flere måder.
Her er 3:
1) Beskriv en scene, hvor kunden nikker og siger ’orv, det gad jeg godt’.
2) Beskriv en scene, som kunden ikke har lyst til at være i.
3) Beskriv starten på en (ikke alt for) personlig oplevelse.
Prøv lige at se her, hvordan Rikke, som driver webshoppen Mamilla.dk, har brugt grebet til at vise hvordan hun havde taget 5 kg på og ikke kunne passe sine bukser.
Rikke valgte at understrege oplevelsen med et konkret billede af sit bare maveskind, som hun satte ind i toppen af mailen:
(Du har måske set eksemplet før, men det er så godt, at jeg har besluttet, at det kan tåle at blive set igen).
Rikke starter sin mail med at aktivere en følelse, som mange kvinder kan relatere til.
Nemlig:
’Fuck, jeg har taget 5 kg på, og jeg kan ikke knappe mine bukser!’
Først ret langt nede i mailen fortalte Rikke om det produkt, som mailen skulle sælge: Jeans, som fik det til at se ud som om, at hun ikke havde taget et eneste gram på.
Om dén mail så virkede?
Den ryddede lageret for præcis de jeans.
Og skabte venteliste på næste sending.
Hvis du lige nu tænker:
’Årh, jeg kan da ikke finde ud af sådan at tegne mentale billeder for min læser!’
Så siger jeg: Jo, du kan.
Start med den her sætning:
’Forestil dig det her…’
Eller den her sætning:
’Kender du det her…’
– Og så tager du den derfra.
Husk, du skal bare STARTE med en historie.
Vi taler måske 3-4-5 sætninger, før du gerne må gå videre i teksten.
MIKRO, du ved.
Du skal ikke være Hemingway eller Astrid Lindgren.
Du skal bare lyde som et menneske.
For mennesker køber af mennesker.
Især når de kan relatere til din historie.
Vi vil så gerne høre den.
/Christina
***
Ps. Eksemplerne i mailen her er fra værkstedets populære ‘3-i-1’-bog.
Og kunne du li´ de 3 greb, du fik her, så glæd dig til mange flere.
Alene i bonusmaterialet får du 21 skriv let-skabeloner til at indlede dine salgstekster med mikro-storytelling. Hvis det var noget, kan du nuppe et eksemplar herovre.