1 år siden

Mikael: Ring hurtigst – please

 

Mikael var ved at dø af skræk,
da han skulle sende sin e-mail

 (Læs her, hvad du
kan lære af det)

 

Tirsdag morgen i sidste uge.

Pling (!)

En sms tikker ind på min telefon:

’Vil du ringe, når du får tid?’

Den er fra min gode ven Mikael.

Jeg kan ikke nå at svare ham, for klokken er 9, og jeg står i et undervisningslokale på Amager med 35 kursister, der venter på, at jeg lige om lidt siger noget velovervejet om
e-mailmarkedsføring.

Jeg sætter min telefon på lydløs.

Siger godmorgen.

Og så er vi i gang.

Klokken 10.10 er der pause.

Jeg griber min telefon … og finder nu følgende beskedstrøm fra Mikael:

Kl. 09.12: 

’Jeg ved, du har travlt – jeg lover, at det kun tager 2 minutter’

Kl. 09.33:

’Okay, det drejer sig om et nyhedsbrev, jeg har skrevet. Jeg kan ikke finde ud af om det er ok eller latterligt, så jeg vil blive virkelig glad, hvis du har tid til at læse det og sige, hvad du synes’.

Kl. 09.52:

’Ps. Du kan evt. bare skimme det lynhurtigt …’

—–

Jeg går ind i min indbakke …

… finder Mikaels nyhedsbrev …

… og læser en af de bedste mails, jeg har læst længe.

Jeg ringer til ham:

’Den mail er virkelig god – og underholdende! ’Hvad er problemet, Mikael?’

Pause.

Så svarer han:

’Den var faktisk også ok sjov at skrive …. – men’, fortsætter han:

’Nu, jeg læser den, så er jeg sgu lidt bekymret for om den er lige latterlig nok. Altså
om folk vil synes, at den er plat.  Den kan måske godt virke lidt plat … kan den ikke?’

Her er mit svar til Mikael:

Allerede inden jeg åbnede din mail og læste den, vidste jeg,
at der var stor sandsynlighed for, at den mail var rigtig god.

Det afslørede din strøm af panik-sms’er.

For nu skal du høre:

Det er ofte netop de mails, du er lidt bange for at sende ud, der er de virkelig gode e-mails.

Årsagen er enkel:

De e-mails, der giver dig uregelmæssig hjerterytme lige før du trykker send, er næsten altid dem, hvor du giver læseren noget af dig selv.

Det er fx de mails, hvor du:

  • Deler en erfaring, du har gjort dig.
  • Fortæller om en oplevelse, du har haft.
  • Indrømmer en frygt, du kender fra dig selv.
  • Beskriver en anekdote, der involverer dig selv.

Det er derfor, du mærker pulsen stige når du skal sende sådan en mail.

Du har sat dig selv på spil.

Det sjove er bare, at det er præcis de e-mails, dine læsere synes er gode.

Det er de e-mails, dine læsere elsker at modtage.

Det er også de e-mails, der sælger godt.

For her er et faktum:

Mennesker vil have e-mails fra mennesker, de kan forholde sig til.

Det betyder, at jo stærkere din læser kan mærke konturen af dig som afsender, jo
stærkere knytter du din læser til dig – og jo stærkere bliver jeres relation. Den relation
er hele forudsætningen for, at din læser kan blive til betalende kunde i din forretning.

* * *

Lad os lige tage et kig på Mikaels mail, og se hvor ‘pinlig’ og ‘latterlig’, den egentlig er.

Her er i øvrigt et lille klip fra den: 

I Mikaels mail beskriver han en (lidt pinlig, synes han) fejl, han selv havde begået.

Mikael er selvstændig filmproducer med base i Filmbyen i Aarhus. Læserne af hans nyhedsbrev er virksomheder, der gerne vil lære hvordan de selv kan lave deres egne film.

I mailen giver Mikael sine læsere ét vigtigt tip:

Done is better than perfect.

Men – i stedet for at skrive ’Her er en vigtig ting, du skal vide når du laver din film selv’, så tager han læseren med behind the scene på en af sine egne optagelser i Filmbyen. Her er en ‘detalje’ lige ved at ødelægge hele optagelsen: Mikael har glemt sin mikrofon derhjemme – og hvad værre er: Han kan ikke nå at hente den før sit møde 45 minutter senere.

Nu udspiller sig en scene i Mikaels mail, hvor læseren mærker hans stress og panikniveau stige.

Sammen med sin unge assistent, Emil på 21 (ja, det er min søn – skulle du undre dig over hans efternavn i Mikaels mail herover – men det er en helt anden historie:-) får de lappet en alternativ løsning sammen – og alt klapper til sidst.

Mikael er dog ikke tilfreds med løsningen, og heller ikke helt med resultatet, for han ved, at det kunne været blevet helt perfekt, hvis bare han ikke havde glemt den sk*de mikrofon.

Men som han skriver – og som er hele pointen til læseren i mailen:

Done is better than perfect.

——

Sådan en mail er ikke plat.

Sådan en mail er fantastisk.

Det er der 2 årsager til:

1)   Det virker at være ærlig (de fleste af os er opdraget til at være det).

2)   Det, at indrømme en fejl i en mail er faktisk en anerkendt model.

Jeg kalder modellen ’Indrøm en fejl’-modellen.

Den er såre simpel i sin opbygning:

1)   Indrøm en fejl, du har begået.

2)   Fortæl, hvad du lærte af den fejl.

3)   Vend din fejl til noget positivt i din mail
(fx en vigtig pointe, din læser kan lære af din fejl).

 

Her er 3 emnelinjer baseret på netop den model (alle emnelinjer er fra rigtige mails):

Eksempel 1: Den her fejl kostede mig 300.000 kroner. Lad det ikke ske for dig.

Eksempel 2: Så galt kan det gå når du lader din kollega gætte dit password.

Eksempel 3: Undskyld, men jeg er lige blevet far.

—–

Prøv selv:

1)   Inden, du går til frokost i dag, så prøv at finde frem til 3 fejl, du engang har begået.

2)   Vælg den af de 3 fejl ud, som du synes kan vendes til noget positivt i en e-mail.

3)   Skriv mailen.

Jeg hepper på dig.

/Christina

Gør som over 12.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.
Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Privatlivspolitik