News-jacking i e-mailmarkedsføring: Sådan gjorde Morten (og sådan kan du gøre det samme – hvis du tør?)
Derfor talte de om Mortens nyhedsbrev på Go Morgen TV i går – og sådan kan du (muligvis) opnå, at det samme sker for dig
Forestil dig, at du sætter dig til tasterne for at skrive dit nyhedsbrev. Du har – for nu at være ærlig – ikke ret meget andet på hjerte end et tilbud på 3 pakker SafePlay kondomer.
Du skriver.
Du indsætter et billede.
Du indsætter et købs-link.
Og så trykker du på send-knappen.
Bum.
* * *
En time senere er dit kondom-tilbud blevet delt flere gange på twitter og facebook, end du kan tælle til.
Da du når eftermiddag har du haft så mange journalister i røret, at du stadig ikke har nået at spise det rundstykke, du smurte kl. 9.
Resten af dagen, og ugen, bliver det bare ved og ved og ved sådan …
Se & Hør.
BT.
Ekstrabladet.
P3.
TV2 News.
… Og en hord af andre medier kimer dig ned. Og bringer både dit nyhedsbrev og dit tilbud. På nettet, på tv, i radio, og i deres trykte udgaver.
* * *
Den er god nok.
Præcis sådan gik det til da min gode ven, kollega og samarbejdspartner, Morten Vadskær, som bl.a. ejer og driver webshoppen kondomaten, sendte det her nyhedsbrev ud.
Klik og læs det kun, hvis du ikke er alt for sart >>>>
* * *
Den slags markedsføring kaldes news-jacking.
Istedet for at sende et nyhedsbrev med en ordlyd a la den her:
‘Spar 78 kroner på SafePlay – men skynd dig!’
(G-a-a-a-aaab).
…. så valgte Morten at koble sit tilbud med et aktuelt emne i medierne, som alle mennesker talte om i netop de dage. Nemlig det faktum, at Europaminister Nicolai Wammen, muligvis ved en fejl, havde gjort en partikollega gravid.
Modigt? Ja.
Men virkefuldt, ikke?
(Et medie bragte iøvrigt et interview med Nicolai Wammen, som – heldigvis for Kondomaten – godt kunne se humoren i tilbuddet).
* * *
Selv siger Morten:
‘Hvor meget jeg end gerne vil sige, at det var udtænkt og placeret, så er det ikke tilfældet. Det var et lucky punch som dengang Skagen slog Brøndby med 7-6 i 1987. Den slags har man også lov til engang imellem’.
Min konverteringsrate er stadig ramt af de mange besøgende – men det var sjovt at kigge i Google Analytics Real Time de dage’.
I går morges – mere end et halvt år efter kondomatens ‘Wammen’-tilbud – kunne Morten så igen sole sig i mediernes bevågenhed. Denne gang i dette indslag på Go Morgen TV på TV2, som netop handler om begrebet news-jacking >>>>>>>
Hestekød er også en god historie …
Et andet eksempel på newsjacking er Starmark, som ikke var sene til at gribe den højaktuelle nyhed om hestekød —>>
Klik på billedet for at se annoncen i fuld størrelse –>
[News-jacking] 3 gode råd til dig, der vil og tør …
Har du fået mod på at kaste dig ud i newsjacking i din e-mailmarkedsføring, så er her 3 ting, du skal vide – og gøre:
1) Ryk hurtigt! Hvis du vil ride på ryggen af fx hestekøds-bølgen, så nytter det ikke noget, at du ankommer i luntetrav måneder efter at støvet fra skandalen har lagt sig (og alle har glemt den).
2) Følg med i medierne. Og kig udover din egen næsetip og branche – jo mere opfindsomt og originalt, du kan koble dit produkt til en begivenhed (eller skandale) – jo stærkere.
3) Træd varsomt. Det er dit brand, der er på spil – så lad være med at drive plat på menneskelige tragedier og katastrofer (som fx. tsunamier, dødsfald osv.). Og hvis du gør det – så læg en positiv vinkel.
God fornøjelse!
– Christina