Sådan kan din kedeligste mail ændre din læsers liv (og storsælge for dig)
Jeg ved noget om dig.
(Bare rolig, jeg stalker dig hverken på sociale medier, udenfor din bopæl eller noget).
Men jeg ved én ting om dig:
Du kan på 10 – 15 minutter ændre et menneskes liv.
Hvordan?
Ved at skrive et kedelig nyhedsbrev.
(Hæng på, jeg skal nok hjælpe dig med det om et øjeblik).
Men for at du er med på, hvad ‘et kedeligt nyhedsbrev’ er i den her kontekst, så skal du først med en tur hjem til mig på Knudsgade herovre i det Østjyske.
I stuen har jeg en brændeovn.
Den er da meget pæn.
Og hyggelig.
Hvis ellers jeg kunne finde ud af at tænde op i den.
Det har jeg aldrig kunnet finde ud af.
Jeg har forsøgt en … 70-900 gange.
Hver gang med samme resultat:
Det sker ikke en sk*d.
Intet romantisk flammehav ligesom man ser på film.
Ingen hygge-knitren (ligesom man også ser på film).
Kun sort røg og sod.
(Og panik i hele huset, fordi vi hver gang må åbne alle døre og vinduer).
Flot, mor.
På en skala fra 1 til 10 så har jeg følt mig på cirka minus 100 i brændeovnsduelighed. (Det er faktisk også gået lidt ud over min mor-duelighed. Hallo – det kan alle andre mødre!).
Midt i december slog det mig så:
“Hey, det må da kunne googles!”
Og så googlede jeg:
Som du kan se kom Bolius op som første hit på side 1. Jeg klikkede – røg direkte ind på en underside hos Bolius, hvor en flink skorstensfejermand med høj hat viser dummies som mig, hvordan man tænder op i en brændeovn.
“Læg to stykker brænde i bunden med et par centimeters afstand” – AHA!
“Stabl nu optændingspinde ovenpå, så de danner en firkant” – AHA! AHA!
“Lad lågen stå en smule åben” – AHA! AHA! AHA!
Osv.
Det næste, der skete, var det her:
Jeg fløj ud ad døren, startede bilen, parkerede med hvinede dæk ude foran den lokale Silvan, fyldte vognen med optændingspinde og de der dimser, man sætter ild til. Brænde havde jeg et helt skur fuld af. Endda kløvet. Jeg havde bare aldrig brugt det brænde, eftersom jeg kun havde oplevet at være en omvandrende optændingsfiasko.
Hjemme igen:
1) Afspil video med skorstensfejer igen.
2) Følg den flinke mands anvisninger.
Og tadaaaaaaaa – se lige her:
Yup.
For første gang – EVER! – lykkedes det mig at få gang i de flammer.
Jeg var ‘on fire’.
Seriøst.
Med nok lidt for meget drama i stemmen kaldte (læs: råbte) jeg på min teenagesøn, der kom løbende op i stuen, som om der var brand (det var der jo sådan set også).
– Hvad så mor? Hvad sker der? Hvad sker der?
Mig (stærkt triumferende):
Se lige, hvad jeg har gjort!
* * *
Til pointen:
Tror du, at den skorstensfejer er lige så meget oppe at køre som jeg er?
Nej vel.
Er det mere sandsynligt, at ‘hvordan tænde op i brændeovn?’ nok er noget af det mest hovedrystende banale viden for ham? Og kan det ligefrem være, at han synes, det er en af de k-e-d-e-l-i-g-s-t-e ting at lave en video om?
Ja.
Men her er, hvad en simpel video på små 4 minutter fra en skorstensfejer har udløst:
1. Min brændeovn varmer nu hver dag hele stueetagen op (= mindre varmeregning).
2. Min livskvalitet er steget gevaldigt, i hvert fald målt på hyggeskalaen.
3. Omsætningen i den lokale Silvan er steget (jeg henter optændningspinde i ét væk).
4. Jeg føler mig som den vildeste optændings-ninja (ring bare, hvis du har problemer)
Sådan bruger DU skorstensfejer-metoden (og har skrevet en mail færdig om et lille kvarter):
1. Spørg dig selv:
Hvad er det mest tåkrummende banale råd, du kan komme med til dine læsere?
Altså, hvad synes du – med al din ekspertviden – er “så kedeligt” at skrive om, fordi det er en så stor selvfølge for dig, at du overser, at dine læsere vil finde det ‘mind blowing’?
BRAINSTORM:
De top 3 mest mest tåkrummende banale råd, jeg selv keder mig over, er:
1. _______________________________________________________________
2. _______________________________________________________________
3. _______________________________________________________________
2. Vælg en af de 3 på listen ovenfor
Tip: Vælg det af de 3 emner på listen, du har mest lyst til at skrive lige nu.
3. Skriv nu din overskrift
Fx efter den her model:
Sådan [indsæt løsning, din læser gerne vil have: ___________________ ]
Eksempler:
Er du ekspert i hundeopdragelse og sælger tilbehør til vovser, kan du skrive den her:
Sådan lærer du din hund at være alene hjemme
Er du udbyder af typehuse (eller arkitekttegnede villaer) kan du skrive den her:
Sådan foregår et uforpligtende byggemøde
(I kid you not: Jeg havde engang en kursist, som netop solgte huse. Han blev CHOKERET over at se, hvordan det væltede ind i kalenderen med byggemøder, da han sendte præcis den mail. Det var (for ham) den mest banale af alle de herlige mails, han ellers havde sendt – men den blev den mest konverterende, fordi folk sad ude på den anden side og tænkte: “Hmm … – men hvad med det der byggemøde der? Hvad er det? Hvordan foregår det?).
Og her er én af mine top 3 mest læste (og sælgende) mails:
Sådan skal dit nyhedsbrevs-tilmeldingsfelt se ud
(Jeg var ved at dø, da jeg sendte den mail. Jeg syntes dengang, at den var SÅ banal. Den lærte mig, at det ikke handler om mig om min faglige forfængelighed. Det handler om min læser: DIG).
* * *
Tilbage til dig og dit nyhedsbrev:
Er du frisk på at skrive en kedelig mail?
Nu?
Fedt!
Gør det her:
Sæt uret til 15 minutter og skriv løs.
Når tiden er gået, så rejs dig og tag en kop kaffe eller hvad du nu ynder at drikke.
Hold fri resten af formiddagen.
Læs korrektur efter frokost.
Job done.
Det værste, der kan ske, er, at du ændrer livet (til det bedre) for nogle af dine læsere.
Og selv sælger mere samtidig.
Skriv den mail nu!
Jeg hepper på dig!
/Christina
Ps. Hvis du lige nu tænker: “Jammen, hvad så med alle de andre mails, jeg også skal skrive i år? Hvordan finder jeg på geniale vinkler til dem?”, så no problem!
Den 4. marts kl. 08.30 – 16.30 holder jeg en inspirations-dag i Kulturhuset på Islands Brygge i København. Jeg kalder dagen for ‘Kom uden én eneste idé – gå hjem med blokken fuld’.
For ja, denne dag giver jeg dig ideer nok til resten af året.
Holdet den 3. marts blev booket på én mail.
Der er stadig pladser tilbage på det nyoprettede hold den 4. marts.
BOOK DIN PLADS PÅ HOLDET DEN 4. MARTS HER >>
Vil du vide lidt mere om, hvad dagen går ud på, så genlæs mailen her fra forrige uge >
Pps. Hvis du kender ham skorstensfejeren fra Bolius, så send mig en mail på hello@weloveemails.dk med hans navn – så sender jeg ham en flaske rødvin som tak.