1 år siden

Sådan skriver du en mail, kun din mor reagerer på

Top 3 slutlinjer, du smadrer din mail med.

 

Forestil dig lige det her:

Du skriver en virkelig god mail (jo, den er f*ndme god, det må du godt selv synes!).

Catchy emnelinje – tjek.

Fængende overskrift – tjek.

Stærk – åbning – tjek.

Værdi til læseren – tjek.

* * *

Spændt sender du din mail ud.

Og venter på det der ‘rush’ i kroppen, når de første salg begynder at tikker ind.

Men …

Det eneste, der sker, er det her:

“Hej – det er mor. Sikke en fin mail, du har skrevet i dag. Du kan tro, at far og mig synes, du er dygtig.

* * *

Ja, ok.

Det er sat på spidsen.

Men jeg vil næsten vædde på, at du godt kender det i et eller andet omfang: 

At du bare ikke fatter en lyd af, hvorfor den mail ikke solgte.

Må jeg give dig et godt råd?

(Da du ikke er her til svare, så antager jeg, at det må jeg godt).

Kig på de sidste linjer i din mail.

Slutlinjerne.

Jo, prøv lige at hive din seneste mail frem på skærmen lige nu og her!

Læs de sidste linjer:

Er de stærke?

Giver du din læser en grund til at reagere på din mail – nu?

Eller slutter du sådan lidt a la det her:

“Bl.a. bl.a. bl.a. – og hvis du synes, det lyder spændende,
så er du velkommen til at kontakte mig/os/kundeservice”.

* * *

Hvis du slutter din mail sådan, ikke?

Så læser din modtager dine linjer sådan her:

“Ring eller skriv, hvis du en dag keder dig så gudsjammerligt meget, at du trods alt
finder det mere underholdende at kontakte os end at sidde og stirre ind i en væg’.

Min pointe:

Hvis du ikke sætter en ramme for din læser – giver din læser en grund til at reagere på din mail nu – så reagerer din læser ikke. Og nu kommer det, du måske finder allermest besynderligt, men som er et psykologisk faktum: Selv om det, du tilbyder, rent faktisk er noget, din læser har brug for/gerne vil have/synes er fedt/endda drømmer om sommetider, så reagerer de færreste, hvis du som afsender ikke sætter en ramme.

Din læser tænker:

“Det lyder spændende – det må jeg lige kigge på senere”.

Det er ikke ond vilje.

Det er ikke mangel på interesse.

Det er ikke dig.

Det er bare sådan, mennesker er skruet sammen.

Problemet er bare at:

‘Det kigger jeg på senere’ …… oftest bliver til .. – aldrig.

Regel nr. 1:

Din mail skal få din læser til at skride til handling.

Regel nr. 2:

Din mail skal få din læser til at skride til handling – nu.

* * * 

Hvordan du gør det viser jeg dig om lidt i mailen her, men først så lad mig lige
præsentere dig for de top 3 mest sete slutlinjer, du smadrer salget i din mail med:

Nr. 1: Slutlinjen, der smadrer
salget i webshoppens mail:

Se alle nyheder her >

Findes også i disse versioner:

Køb her >

Bestil her >

Læs mere her >

Osv.

En af dem, jeg selv modtog for nylig, var en mail fra et trykkeri. De havde lavet en fin fin mail, hvori de pointerede, at ‘forskning viser, at man husker bedre når man tager noter i hånden’. Derpå sluttede de mailen af med disse linjer:

“Og nu du ved det, så kan vi jo passende henlede din opmærksomhed på vores virkelig flotte notesbøger, som du kan købe online lige her >”

(Fedt! Sjov viden! Men jeg kigger lige på jeres notesbøger senere, for der er beuf stroganoff i kantinen, og Hanne fra bogholderiet har fødselsdags-kage med i dag).

Nr. 2: Slutlinjen, der smadrer salget i b-t-b-virksomhedens mail:

Kontakt os og hør mere >

Findes også i disse versioner:

Læs mere her >

“Ring til Line i kundeservice, hvis du ønsker et møde med en af vores konsulenter. Vi sidder klar alle hverdage fra 9 – 17”.

(Fint! Jeg ringer onsdag! I … – september 2045).

Nr. 3: Slutlinjen, der smadrer salget i vidensformidlerens/terapeutens/behandlerens mail:

Bestil tid her >

Klik her og kom i gang med det samme >

Kontakt mig på nummer xxxxx, hvis det lyder som noget for dig.

* * *

Hvis du kan genkende noget fra dine egne mails, så hør her:

Du må gerne skrive ‘Bestil tid her’ og
‘Klik her og kom i gang med det samme’.

Det er faktisk rigtigt godt, at du gør det.

Problemet er bare, at du lader det stå alene.

Uden en ramme.

Du mangler at tilføje det, jeg kalder ‘et stærkt incitament”.

Med mener jeg:

Giv din læser en grund til at reagere nu.

Du kan fx:

1. Give en stærkt tidsbegrænset rabat

Ja, den er oplagt. Og nogle hader den ligefrem. Og nej, den virker ikke
altid, hvis det er det eneste, du gør. Men det vil jeg ikke nørde ned i her.

2. Give en stærkt tidsbegrænset bonus

Alle skal ikke give rabat. Og alle kan ikke give rabat. Så giv en bonus! Fx underviste jeg et erhvervsakademi for nogle måneder siden, som fortalte, at de rå-solgte uddannelses-pladser når de i deres mails tilbød, at de studerende fik en bog-pakke med til en værdi af 300 kroner – bøger, de alligevel skulle bruge på uddannelsen. Samme mail solgte langt færre pladser, når de ikke inkluderede bog-bonussen.

3. Kombinere rabat og bonus

Jeps, det er også en mulighed.

4. Give rabat og/eller bonus – OG samtidig begrænse antallet.  

Giv hverken rabat eller bonus, men begræns antallet at produkter, du sælger. Eller giv en bonus og/eller rabat men kun til de xx-hurtigste.

5. Gøre som 4, men skifte antalsbegrænsing ud med begrænset tid.

Hvem har sagt, at alle dine produkter altid skal være tilgængelige? Det er mine ikke. Man kan kun købe mine produkter på bestemte tidspunkter af året. I de mellemliggende perioder kan man skrive sig på venteliste til dem. Fx lukker jeg for salget af SKYHØJT-KITTET på mandag. Sådan er det.

* * *

– Arhmen, Klitsgaard, alt det der, HAR vi prøvet.

Så siger jeg:

Er din rabat attraktiv – nok?

Er din bonus attraktiv – nok?

(Hint: Din bonus behøver ikke være stor. Den
skal bare være påtrængende nok for din læser).

Eksekverer du dit incitament overbevisende nok?

Og ved du, at rabatter, bonusser, antal- og tidsbegrænsninger ikke gør det alene?

Hvad nu hvis du:

6. Tilføjer en garanti

Der findes mennesker på din e-mailliste, som har brug for den tryghed, der ligger i en garanti. Kan du give ‘fuld tilfredshed eller alle pengene tilbage’-garanti? Hvis nej, hvorfor ikke? Jeg har givet flere end 1.200 kunder præcis den garanti, da jeg kørte kampagne på TURBO1000. Én (1!) skrev tilbage: “Jeg kommer ikke igang med det kursus, jeg vil gerne have mine penge tilbage”. Men måske købte 50 mere netop fordi, jeg gav dem den garanti.

7. Tilbyder ratebetaling?

Kan du gøre dit tilbud mere opnåeligt for flere ved at tilbyde dine læsere at betale i bidder? 25% af dem, der køber SKYHØJT betaler i to rater med 30 dages mellemrum. Måske ville jeg ikke have solgt til dem, hvis ikke de fik den mulighed?

Nå.

Det blev en lang en i dag.

Men det her er vanvittigt vigtigt.

Det er det fordi:

Du skal holde op med at tro, at det er fordi, du
skriver dårlige mails, at de ikke altid sælger nok.

Det kan selvfølgelig godt være, at dine mails er dårlige, men tit
ser jeg, at problemet i en mail er mangel på et stærkt incitament.

Alt er fjong.

Men incitamentet mangler.

Slutlinjerne er  … – slappe.

Og så er det, at kun mor ringer ..

* * *

Klar til at gøre noget ved det?

I SKYHØJT SALG MED MAILS viser jeg dig konkrete eksempler på kampagne-incitamenter.

Du ser bl.a. :

?Hvordan jeg skaber mine incitamenter.

?Hvordan B&O har gjort det i en kampagne.

?Hvordan en webshop har skabt et incitament, der involverer en kage (jo!).

?Hvordan en udbyder af goodiebags til hundeejere,
har gjort det via en ret sjov (og sød) konkurrence.

For lige at nævne nogle af dem.

Og så får du dét, der virkelig kan rykke dit salg:

Inspiration, hjælpe-ark og anvisninger til at pakke dine
produkter i bundter, så de fremstår som komplette løsninger
på problemer og behov, din læser har.

Sådan, at når din mor ringer næste gang, så siger du:

“Tak mor, men jeg har altså ikke tid til at
tale. Jeg har travlt med at sælge. Hils far”.

***

Med på den?

Så skriv dig op på ventelisten til at få direkte besked på mail, så snart vi igen åbner for salget af Skyhøjt-kittet.

Det gør du lige her >>>

 

/ Christina

Gør som over 12.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.
Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Privatlivspolitik