11 måneder siden

Sådan skriver du en god business-to-business mail

Et af de spørgsmål, jeg bliver stillet oftest:

‘Hvordan skriver jeg en virkelig god business-to-business e-mail?’

Ofte ledsaget af suk som det her:

‘ …. for det er virkelig svært’. 

Ikke sjældent akkompagneret af flere suk, prust og støn a la de her:

‘…. det ville være meget nemmere, hvis jeg bare skulle skrive direkte til slutkunderne’.

* * *

Sidder du i en virksomhed (din egen eller
en andens) og tænker nøjagtig det samme?

Så er her verdens nemmeste guide til hvordan
du skriver en god business-to-business e-mail:

Lad være med at skrive en business-to-business e-mail.

Nej, jeg siger ikke, at du ikke skal sende en
e-mail til dine business-to-business-kunder.

Du skal sende en.

Mange.

Skriv til dem alt det, du – og de – orker.

Men lad være med at skrive business’sk.

Den bedste business-to-business tekst er en tekst,
der er skrevet som du taler med dine kunder.

Seth Godin har udtrykt det meget smukt:

‘Have you ever met someone who talks like he writes? You visit a store and the person says:

“Effective january 1, 2016, we have ceased operations at this location. For further information, correspondance should be adressed to our headquarters”.

Of course not. That would be awkward.

Write like you talk instead:

“We closed this store last year. Sorry for the hassle, please call us if you have any questions”.

* * *

Kræver det øvelse?

Ja.

Er det svært?

Nej.

Hvis du kan sige det, så kan du også skrive det.

Her er hvad jeg vil foreslå dig at gøre:

1) Læs den seneste b-to-b tekst igennem, du har skrevet.

(Må jeg gætte på, at du har brugt lang tid på at skrive, finpudse, finde de helt rigtige ord, lyde mega prof, slette lidt mere, finpudse endnu mere – finde på endnu flere flotte proffe ord, der får jer til at lyde helt vildt dygtige og professionelle?).

2) Rejs dig fra dit skrivebord. Grib din mobiltelefon. Gå ud på toiletterne. Vent, til der ikke er andre derude end dig.

3) Lad som om du står overfor en kunde (bare forstil dig en af de kunder, du kender – Finn fx). Fortæl nu Finn det budskab, du skrev om i din seneste mail. Sig det sådan som du ville sige det, hvis han stod overfor dig (forsøg at abstrahere fra, at du befinder dig på et toilet:-)

4) Optag det, du siger.

5) Gå tilbage til dit skrivebord. Skriv det, du sagde, rent.

6) Sammenlign nu de to tekster.

Jeg ved godt hvad for en, der er bedst.

Det gør du også, når du har læst din version 2.

* * *

Lad være med at skrive business’sk.

Det er et dødt sprog.

Ingen levende mennesker tænder på det.

Heller ikke dem der går med slips.

Bare fordi de sidder i en virksomhed og modtager e-mails fra dig, betyder
det ikke, at du skal skrive som om, du er en stor kedelig grå betonklods.

De falder i søvn af det.

Det var ikke det, du ville med din mail.

/Christina

Gør som over 12.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.
Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Privatlivspolitik