9 måneder siden

Ugens måske nemmeste trick: ‘Tekst-der-peger-på-et-billede’

Kender du ‘tekst-der-peger-på-et-billede’-tricket?

Det greb er genialt.

Du kan bruge det:

  • I dine e-mails
  • På dit website
  • I dine annoncer
  • I organiske opslag på sociale medier
  • Well … – alle steder i din markedsføring

– Ikke mere snik-snak.

Lad mig vise dig, hvad det går ud på.

Se lige den her print-annonce fra 1978:

 

 

* * *

Genialt, ikke?

Og kæberaslende simpelt.

Ved hjælp af små tekster og pile i billedet får Sears leveret alle regnemaskinens fordele uden, at det bliver til en tonstung bombe af en læseoplevelse (som ingen alligevel læser).

(‘Big green digital display’ – jeg er vild med det:-)

* * *

Jeg ved ikke, om grebet ‘tekst-der-peger-på-et-billede’ har et særligt navn.

(Vi kan jo kalde det ‘halvfjerdser-tricket’).

Men jeg ved én ting:

Det er en drøn-effektiv kur mod lange produkttekster.

Det er også en effektiv kur mod en anden slags tekster:

De alt for korte.

“For korte? Man kan da ikke skrive FOR kort”, tænker du måske.

Jo.

Dét kan man.

Jeg får alt for mange e-mails i min egen indbakke, der ikke formår at overbevise
mig om hvorfor lige præcis dét produkt er svaret på mine hedeste drømme.

Det er især webshops, der sender mig dem.

De er typisk bygget sådan her op, du ved:

Jeg kalder det ‘regn-selv-ud-at-du-har-brug-for-vores-produkt’-markedsføring.

Et billede.

En tekst, der ikke rigtig siger noget.

En knap.

Regn selv resten ud.

Men prøv så lige at se det her eksempel fra Comrad:

 

 

I stedet for bare at skrive:

‘They are here!’

Eller:

‘Køb i dag – spar 20% og få fri fragt’

(Regn-selv-ud-at-du-har-brug-for-vores-produkt).

Så viser Comrad her hvorfor lige præcis de her strømper er for vilde.

(Jeg anede i øvrigt ikke, at kompressionsstrømper fandtes i ankelmodel. Sejt).

* * *

Hvis du lige nu tænker:

“Men hvad så hvis man sælger noget, der er virkelig-virkelig kedeligt?”

Så svarer jeg:

Det gør du ikke.

(For hvis dit produkt virkelig var så intetsigende, så var der ingen, der købte det).

Jeg har fx engang solgt en af mine fagbøger med metoden.

Det foregik sådan her:

1) Først lavede jeg en liste over alle de problemer, bogen løser for køberen.

2) Så lagde jeg samtlige af bogens sider op i miniature-størrelse – og ind i en mail.

3) På små gule post-its (med håndtegnede pile) viste jeg på hvilke sider i bogen, køberen fik løst problem x, y, z osv.

Her er et lille klip fra mailen:

Du kan se den fulde original-version lige her.

(Når du klikker dig ind på original-versionen, så scroll 10-15 centimeter ned – så dukker billedet op. Og ja, det tog en 3-4 timer at lave det nummer. Men den solgte godt.)

* * *

Du kan bruge det her alle steder.

Og til alt, du vil sælge.

Det handler ikke om branche eller produkt – det handler om at præsentere det, du sælger, og levere fordelene ved at købe det, på en måde, der er nem at afkode.

* * *

Nå.

Nu vil jeg ringe til min gode ven, Peter.

Han sælger digitaltryk-maskiner på BTB-markedet.

Og jeg er ærligt talt lidt nervøs, for jeg ved, han pønser på at sende en mail
ud til sine kunder med ‘info’ om en ny trykmaskine, han lige har fået hjem.

Problemet er bare … at når Peter siger ‘info’ …

– … så plejer det at ende med en mail, der ser nogenlunde sådan her ud:

(Lad for alt i verden være med at bruge tid på at zoome ind for at læse teksten
herover. Det er et skærmbillede af indlægssedlen fra en pakke Panodil Zapp).

Jeg vil forslå ham, at han sletter 80-90%.

Resten kan han sige med ‘tekst-der-peger-på-et-billede’ af den nye maskine.

Jeg gætter på, at det vil skabe flere ‘fortæl mere om den maskine’-henvendelser.

* * *

Tak fordi du læste med.

God fornøjelse med tricket!

/Christina

 

Ps. Du kan snildt selv smide pile og små tekster ind over dine billeder. Brug fx Power Point eller Keynote. Eller gratis-versionen her i canva.com

Gør som over 12.000 andre

Få viden, værktøjer, trends og tricks til dine e-mails. Plus (vanvittigt gode) tilbud - og først besked om nye kursusdatoer.
Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Privatlivspolitik