3 pro-tricks, der kan gøre din Black Friday-kampagne til din bedst sælgende – nogensinde
Kan også bruges til alle andre kampagner.
I går aftes klikkede jeg mig ind på Elgiganten.
(Overflødig info, men du får den alligevel: Vores tørretumbler er brændt sammen).
Her er, hvad Elgiganten bød mig velkommen med på deres website:
(Note to self: Afvent tørretumbler-køb til på fredag:-)
* * *
Er du også i fuld gang med at varme dine kunder op til Black Friday?
Så er her 3 pro-tricks, du nemt kan nå at implementere allerede i dag (jeg vil skyde på, at det tager dig under 1 time) – og som kan hæve dit kampagne-salg gevaldigt.
Måske endda hive dit salg så højt op, at du ender med at slå alle rekorder.
PRO-TRICK NR. 1: Sæt en nedtæller ind i dine mails
Det er sådan en fætter her, jeg mener:
Motionmailapp.com er bare et af de steder på nettet, hvor du finder timere, du kan bruge i dine kampagne-mails – og de er ‘easy as copy and paste’ at integrere. Vælg selv farve, der passer til dit brand osv.
Tjek motionmailapp.com ud her >
Virker den slags – virkelig?
Ja.
Jeg bruger dem selv ret ofte i mine slutspurts-kampagne-mails. Altså i de mails, hvor tilbuddet er ultra tæt på at udløbe. Og ja – jeg har splittestet flere gange. Salget er markant højere i slutspurts-mails med en timer end i de samme mails uden timer.
Psykologien er simpel:
Den visuelle nedtæller skaber FOMO (Fear Of Missing Out)
– altså forstærker læserens frygt for at gå glip af dit tilbud.
Her ser du headeren (toppen) af en af mine tidligere slutspurts-mails:
Bonus-pro-tip:
Hvis dit tilbud slutter fx kl. 23, så send to mails den dag, tilbuddet slutter:
Mail 1: Morgen (fx mellem kl. 8 og 10.00).
I denne mail indsætter du din timer i bunden af mailen.
Mail 2: Aften (fx 2 timer før, dit tilbud slutter).
I denne mail indsætter du din timer øverst i mailen.
PRO-TRICK # 2: Før socialt bevis
Ligegyldig hvor fantastisk du er i stand til at beskrive dit eget produkt, så er du sælgeren. Dem, der er allerbedst til at sælge dit produkt, er – dine kunder.
Når andre køber, så fører du socialt bevis. Sammenlign det med den overfyldte restaurant og restauranten på den modsatte side af gaden, hvor der ikke er et øje.
Vi står hellere i kø for at få bord på den restaurant, de andre har valgt, ikke?
Du kan fx føre socialt bevis ved at bruge værktøjet fomo.com. En abonnements-løsning, du kobler med dit salgs-system, så hvert eneste salg vises i real time på din salgsside.
Hver gang en kunde køber hos dig, så popper dette lille vindue op:
I min seneste kampagne brugte jeg iøvrigt selv værktøjet. Bare for at teste det af.
Se selv fomo her >
PRO-TRICK # 3: Chat med dine gæster (der er karma og salg i det)
Vil du hellere give dine besøgende mulighed for at stille dig spørgsmål, så skal du istedet vælge at indsætte en chatboks på dine salgssider. Det er sådan en her:
Fordelene ved en chatboks er åbenlyse:
1. Det er god karma.
2. Der er salg i det.
3. Du bliver klogere på dine besøgendes tvivl, spørgsmål osv.
Hvad der virker bedst?
Socialt bevis eller chatboks?
Det skal du teste.
Her i værkstedet opnår vi de bedste resultater med chatboksen. Når vores kampagner kører på det højeste, så sidder vi to – sommetider flere – til at svare på spørgsmål. Det går heftigst for sig i de første 3 timer efter, at en mail er sendt ud.
Resultat: Langt over halvdelen af de besøgende konverterer til øjeblikkeligt køb så snart, de har fået svar på deres spørgsmål. Samtidig giver det os masser af brændstof til kommende kampagnemails. De spørgsmål, der bliver stillet i chatboksen, er ofte rigtig godt indhold til e-mails. Spørgsmål, som vi ellers ikke anede, at folk kunne have. Og får de ikke svar på dem – ja, så køber de sjældent.
Vi bruger det her chatboks-værktøj >
* * *
Om du kan køre både chatboks OG socialt bevis med fx fomo?
Jo, hvis du kan gøre det, så det ikke ødelægger købsoplevelsen på dit site. Tjek, at dine bokse ikke lægger sig oveni hinanden. Det kan blokere købs-oplevelsen og få selv den mest ivrige kunde til at opgive.
Og lige så vigtigt:
Test lige, hvordan det hele spiller på mobil ude hos dine brugere.
Op i mod 50% af alle e-mails bliver åbnet, læst og klikket i på mobil.
Og lad det være mit pro-trick # 4 til dig:
Sørg for, at dine mails er optimerede til at blive læst på farten på mobil. Og sørg for, at dine call-to-action-knapper er store nok til, at jeg kan ramme dem med min pegefinger på min mobiltelefon.
* * *
Ha’ et fantastisk Black Friday-salg!
Jeg hepper på dig.
/Christina